Organisationsændringer
Hvis stress er et større problem i virksomheden kan der være behov for mindre eller større ændringer i organisationen. Vores erfarne autoriserede erhvervspsykolog kan blandt andet hjælpe med følgende:
- Stress-politik: hvordan udarbejder organisationen en relevant stress-politik som også er brugbar i praksis? Hvad er virksomhedens ansvar og hvad er medarbejderens eget? Hvordan forebygger vi stress og hvad gør vi, hvis uheldet er ude?
- Forandringsledelse: hvad skal man som ledelse være opmærksom på i forhold til forandringsprocesser, hvilke reaktioner kan man potentielt forvente og hvordan passer man bedst på sine medarbejdere?
- Kultur og stress: hvordan påvirker organisationskulturen stress-niveauet? Hvordan opbygger man en konstruktiv og forebyggende kultur med fokus på gode relationer og samarbejde? Her vil der blive taget udgangspunkt i begrebet ”social kapital”, hvad det indebærer i praksis i forhold til at arbejde med ”tillid, retfærdighed og samarbejde”
- Styrkebaseret ledelse: hvorfor er det stress-reducerende og samtidig godt for bundlinjen og hvordan arbejder man med styrkebaseret ledelse i praksis?
- Stress og samarbejde: hvordan påvirker stress samarbejdet og omvendt; hvordan påvirker samarbejdet stressniveauet i organisationen? Hvad kan man være opmærksom på ifht. f.eks. subkulturer, gruppedynamik, kommunikationsstil mv.? Hvad skal man være opmærksom på i forbindelse med teams i forhold til sammensætning mv.? Hvad gør vi når der er optrappede konflikter?
- Motivation og stress: hvordan motiverer man bedst sine medarbejdere og undgår den modsatte effekt, at de føler sig pressede eller ”står af”? Forskellige typer af medarbejdere har forskelligt behov, så hvordan kan man arbejde med det i praksis?
- APV og opfølgning: hvordan laver man en fyldestgørende arbejdspladsvurdering i forhold til at måle trivsel og arbejdsmiljø? Hvilke faldgruber skal man være opmærksom på i forløbet og hvordan følger man op?
- Distanceledelse: i dag er mange medarbejdere spredt på forskellige lokationer og nogle sågar i forskellige tidszoner. Hvad skal man være opmærksom på der? Hvordan kan man bedst udøve distanceledelse og passe på medarbejdere som man ikke ser til dagligt?